Så funkar en Popshop
En Popshop är en workshop som poppar och leder till bestående effekt. För det krävs lika delar pepp och planering.
En lyckad workshop sker inte av en slump. Därför har vi på Popshop alltid strategimöten med dig som beställare – både före och efter själva workshopen.
Vårt upplägg i tre steg
1. Prepp
Digitalt strategimöte och behovsanalys med uppdragsgivaren.
Efter mötet tar vi fram:
# Agenda & upplägg
# Material & övningar
2. Pop
En kreativ Popshop med hela arbetsgruppen:
# Kunskap & insikter
# Praktiska & kreativa övningar
# Taktik & implementering
Självklart ingår popcorn och bubblig dryck!
3. Plan
Vi levererar en process för hur ni fortsätter att poppa:
# Guidelines för implementering
# Övriga dokument
Ett uppföljande möte ingår.
Välj hur länge ni vill poppa
Halvdag
Boka en klassisk halvdags-workshop under 3-4 timmar.
Förutom själva Popshop-tillfället ingår två möten med beställaren: preppmöte inför samt uppföljning efteråt.
Heldag
Upplev en poppig heldag som pågår mellan 6-8 timmar.
Förslagsvis en kreativ Popshop på förmiddagen och arbetsinriktade Popsessions på eftermiddagen. Självklart ingår preppmöte med beställaren, samt uppföljning efteråt.
365 dagar
Poppa ett helt år! Popshop 365 är ett årsabonnemang med 6-8 Popshops under ett år.
Vid årsabonnemang ingår strategi och planering liksom löpande genomförande och uppföljning.
Självklart skräddarsyr vi innehållet och uppläggen utifrån era behov.
Vanliga frågor & svar
En Popshop är en workshop som poppar – och med det menar vi att själva workshoptilllfället är kul och peppigt, men framförallt att den leder till ett konkret resultat och en tydlig plan framåt. Själva essensen av en Popshop är ”Kul nu. Bra sen.”
Även om varje Popshop är unik, utgår vi alltid från våra principer och vår grundstruktur för att säkerställa ett bra resultat.
En Popshop avslutas alltid med förankring av nästa steg och en plan för uppföljning och återkoppling.
Ni väljer själva hur länge ni vill poppa:
- Popshop Halvdag är vår klassiska halvdags-workshop. Vi rekommenderar att ni avsätter fyra timmar, men kortare varianter kan genomföras på tre timmar. Förutom själva Popshop-tillfället ingår två möten med beställaren: preppmöte inför samt uppföljning efteråt.
- Popshop Heldag är en poppig heldag som pågår mellan 6-8 timmar. Den består ofta av en kreativ Popshop på förmiddagen och mer arbetsinriktade Popsessions på eftermiddagen. Förutom själva heldagen ingår preppmöte med beställaren, samt uppföljning efteråt.
- Popshop 365 är ett årsabonnemang där vi planerar in 6-8 Popshops under ett år. Vid årsabonnemang ingår strategi och planering liksom löpande genomförande och uppföljning.
Det gör en eller flera av våra erfarna och peppiga workshop-ledare – spana in de här.
De delar kunskap och driver processen framåt på ett inspirerande och inkluderande sätt. Ni kan vara trygga med att de säkerställer att allas perspektiv kommer fram och att de inte duckar för svåra eller känsliga frågor som kan dyka upp.
Antalet deltagare är flexibelt – vi skräddarsyr upplägg så att det passar gruppens storlek och era utmaningar. Det är ni som bestämmer vilka deltagare som ska bjudas in. Vid behov är vi gärna rådgivande kring gruppens sammansättning och storlek.
Hur många workshop-ledare från Popshop som deltar beror framförallt på gruppens storlek och ämnesområde.
När du bokar en Popshop ingår alltid ett förberedande strategimöte, på det mötet går vi igenom behov, förväntningar och upplägg. Därefter tar vi på Popshop fram det som behövs till workshopen: agenda, material, övningar, etc.
Ert ansvar är att bjuda in rätt personer från er organisation och se till att vi har en lokal. Om ni inte har en lokal kan vi självklart hjälpa till att rekommendera och boka.
Priserna varierar beroende på innehåll, upplägg, längd, plats och hur många Popshop-ledare som deltar.
När du bokar en Popshop ingår följande delar:
Steg 1. Prepp
Digitalt strategimöte och behovsanalys med dig som uppdragsgivare.
Efter mötet tar Popshop fram:
# Agenda & upplägg
# Material & övningar
Steg 2. Pop
En kreativ Popshop med hela arbetsgruppen som leds av oss och består av:
# Kunskap & insikter
# Praktiska & kreativa övningar
# Taktik & implementering
Självklart ingår popcorn och bubblig dryck!
Steg 3: Plan
Vi levererar en process för hur ni fortsätter att poppa:
# Guidelines för implementering
# Planeringsdokument
Ett uppföljande möte ingår.
Utgångspunkten för alla Popshops är: Kul nu. Bra sen! Det innebär att varje Popshop ska ge en långsiktig effekt utöver själva workshop-tillfället.
Resultatet beror såklart på vilken typ av Popshop ni bokar: en del Popshops är mer inriktade på kunskapshöjning och ge verktyg & inspiration till nya arbetsmetoder, medan andra Popshops är fokuserade på att lösa en konkret utmaning.
Syfte och önskat resultat sätts alltid tillsammans med dig som beställare före själva Popshopen. Tillsammans med er resonerar vi och gör en plan för hur insikter och idéer från Popshopen ska presenteras och implementeras i er verksamhet för att ge önskad effekt.
Popshops sker ofta på plats hos er som kund, eller på en plats som ni har bokat, exempelvis en konferensanläggning. Vi hjälper gärna till att rekommendera och boka poppiga konferenslokaler, men lokalkostnaden bekostas alltid av kunden.
Popshop-teamet är framförallt baserade i Stockholm, men vi reser gärna till andra delar av landet för att hålla Popshops.
Vi rekommenderar att Popshops genomförs på gemensam plats där alla deltagare deltar tillsammans. Men självklart går det att boka digitala hybrid-varianter när det inte går att samla alla deltagare på ett ställe.
Det borde man kunna! Och så här är läget: idag håller vi Popshops inom de områden och ämnen vi kan bäst – spana in utbudet här.
Om ni har önskemål om Popshops inom andra områden är det bara att ni säger till! Vi har ett brett kontaktnät och kan säkert hitta en expert som vi kan para ihop med våra Popshop-ledare för att utveckla en helt ny Popshop för er!
Vårt mål är att en Popshop ska vara en kul och trygg upplevelse som främjar kreativitet och lärande – och som skapar verkligt resultat.
För att uppnå detta har vi höga krav på oss själva – vi som leder Popshops har alla lång erfarenhet att hålla workshops och djup kunskap inom sina respektive expertområden.
Dessutom har vi sex principer som vi alltid utgår från och som bidrar till hög kvalitet på våra Popshops:
Fokus
Alla Popshops har ett tydligt mål som vi håller fokus på. Vi parkerar bra idéer och viktiga frågor som inte hör till ämnet.
Inkludering
Popshop tar tillvara på alla deltagares idéer och åsikter. Vi säkerställer att alla får utrycka sig – och ser till att ingen tar över samtalet.
Trygghet
Popshop är ett tryggt tillfälle, och vårt mål är att skapa ett öppet klimat där både människor och idéer vågar utvecklas. Dessutom kan ni lita på att vår process tar er mot mål.
Pepp
Popshop är kul – både för att vi mår bra av att ha roligt en stund, men också för att det hjälper oss att tänka på nya sätt och gör att insikterna fastnar bättre.
Kreativitet
Vår process är optimerad för att få idéer att poppa. Vi kombinerar övningar och diskussioner på ett sätt som främjar idéutveckling och öppnar upp för nya perspektiv och insikter.
Effekt
En Popshop ska alltid leda till konkret resultat och en tydlig plan framåt. Därför ingår alltid ett uppföljande möte där vi checkar av vad som hänt efter Popshopen och hjälper er att komma vidare.
Det låter utmärkt att ni har en byrå (eller flera)! Vi är inte konkurrenter till exempelvis reklam- eller webbyråer – Popshop är ett komplement när det behövs nya perspektiv och en poppig workshop.
Vi involverar gärna era samarbetspartner i våra Popshops: för oss är det viktigaste att bidra med insikter, inspiration och planering till ALLA i arbetsgruppen, oavsett befattning eller samarbetsform.
Vi är dessutom bästa polare med coola byråer och är vana med givande och konstruktiva byråsamarbeten.
Om ni kan och gillar att hålla bra workshops själva – då är det bara att köra på!
Men om ni känner er osäkra, vill ha in nya perspektiv och en workshop-process som poppar – ja då ska ni kontakta oss!
Tre argument till att köpa in en Popshop:
- Ny kunskap & inspiration: Våra Popshops leds av ämnesexperter som är duktiga på sina kunskapsområden och som är grymma på att skapa inspiration och engagemang. De gillar både att lära ut och hålla workshops.
- Nya perspektiv: Det är lätt att bli hemmablind och begränsad av interna strukturer och rutiner när man håller workshops internt. Med en Popshop kan alla släppa personalpolitiken för en stund och delta i det kreativa flödet.
- Pepp & pop: Sist men inte minst, en Popshop är en kul och peppig upplevelse – ett tillfälle som hjälper till att förena grupper och team. Även om vi tar upp komplexa ämnen anstränger vi oss för att skapa en snäll, trygg och inspirerande miljö – för att det ska poppa hos alla deltagare.
Vad behöver ni utveckla?
Nu vet du mer om hur Popshop funkar. Nästa steg är att du bestämmer vad som behöver poppas hos er. Läs mer om våra tjänster – eller kontakta oss direkt för att bolla upplägg!