Gå direkt till innehåll Gå direkt till meny

Annelie Stenling, Popshops grundare

Annelie är entreprenören och marknadsföraren som både älskar och hatar workshops. Nu vill hon få svenskarnas arbetsliv att poppa – en workshop i taget.

Vem är du och vad jobbar du med?

– Jag är en kombination av entreprenör och kommunikatör. Jag har drivit contentbyrå, startat upp e-handel och drivit mitt eget konsultbolag – dessutom har jag jobbat som pr-konsult, journalist, marknadsansvarig och digital strateg.

– Att fokusera på workshops är som ett kinderägg – det uppfyller tre önskningar i ett: Jag får jobba med många olika människor och branscher, jag får använda mina olika kunskaper för att lösa utmaningar och jag bidrar till ett peppigare och lekfullare arbetsliv.

Vad är det bästa med ditt jobb?

– Workshops såklart! Jag går igång på själva utmaningen att hålla en strategisk agenda som ska landa i något smart på en begränsad tid, samtidigt som jag ska se till att alla deltagare är aktiva, bidrar och blir lyssnade på. Att facilitera workshops kräver fullt fokus och närvaro – och det ger otroligt mycket energi att se hur grupper utvecklas och löser utmaningar på relativt kort tid.

Har du alltid älskat workshops?

– Ja och nej. Jag har alltid gillat bra workshops. Samtidigt hatar jag dåliga workshops. Besvikelsen när man har blivit inbjuden till en workshop och det visar sig att det bara är ett vanligt möte där några snubbar surrar – men det kallas workshop för att en projektledare ska bocka av en punkt i en tidplan. Det är tröttsamt, och det vill jag råda bot på! Så för alla som inte orkar eller kan hålla bra workshops finns Popshop som ett alternativ.

Vad gör du på Popshop?

– Jag utvecklar våra workshop-koncept och så håller jag Popshops – själv och tillsammans med de pangduktiga och peppiga experter som jag har raggat upp. De workshops jag själv håller i handlar ofta om kommunikation och processer som utvecklar människor och företag.

Hur får du folk att poppa?

– Genom att inspirera, ställa rätt frågor och staka ut en väg framåt.

– Och genom att bjuda på popcorn! Det finns säkert de som tycker att popcorn verkar tramsigt, men det är effektivt: många blir glada, nån kanske slappnar av och vågar säga vad den tycker och för en del väcker det nya associationer och idéer. Oftast tar vi ju upp rätt komplexa saker, och det blir lättare och mer konstruktivt om inramningen är positiv och lustfylld.

Din favoritövning på workshops?

– Fyrfältare! Jag älskar att använda dem för att tydliggöra sammanhang och strukturer – det blir snabbt uppenbart för alla vad som är viktigt att prioritera och inte.