Daterade jobbfenomen från 2009
Häromkvällen hittade jag en 16 år gammal personalhandbok från byrån jag jobbade på då. Året var 2009 – men det kändes som 90-tal (!). Låt oss kika på några daterade jobbfenomen OCH en riktigt bra personalgrej som håller än!
Först lägger jag in en brasklapp om att företaget inte riktigt finns kvar längre och att inte är några unika affärshemligheter som avslöjas – det mesta är allmängiltigt för hur livet på kontor var i början av 2000-talet. (Och jo, bilden på mig ovan är tagen en dag på jobbet 2009).
Sex daterade jobbfenomen från 2009:
- Spotify var no-no. Det var alltså inte tillåtet att lyssna på streamad musik via internet på jobbet. Anledningen är att det tog för mycket bredbandskapacitet som behövdes till annat. Däremot var det helt ok att lyssna på musik som var lagrad på den egna datorn.
- Att använda mobildata var såklart också begränsat: Den som hade betald mobiltelefon från jobbet fick endast använda internet på mobilen om det var relaterat till arbetet.
- En viktig del i marknadsplanen för en byrå 2009 var att synas i Eniros Gula sidorna. Och det togs årligen fram en annons till Sveriges Uppdragspublicisters matrikel. Låter det stenålders? Lugn, vi hade också börjat köpa sponsrade länkar på Google.
- Ingen jobbade hemifrån. Nej, det här var före covid, och principen var givetsvis att alla arbetade på kontoret, varje dag.
- Men det innebar också att alla (sjävklart!) hade eget skrivbord, och det var chefens ansvar att se till att nyanställda fick en komplett arbetsplats som förutom skrivbord och hurts innefattade papperskorg, pennställ, hålslag, häftapparat, bordslampa och dokumentkorgar. Samt en installerad fast telefon.
- Alla fick buntar med visitkort när man anställdes. Projektledare, kundansvariga och chefer fick 500 visitkort, övriga bedömdes klara sig med 200 stycken.
En tidlös vinnare från 2009
Visitkort och fasta telefoner i all ära. Det bästa jag blev påmind om när jag kollade i vår gamla personalhandbok var något helt annat: en enkel process som alla anställda genuint uppskattade.
”Skicka välkomstblommor till den nyanställdes hemadress arbetsdagen innan anställningen påbörjas.”
Ett av arbetsgivarens enklaste och trevligaste trick – och som funkar lika bra 2025 som 2009!
Sitter ni fast i daterade rutiner och processer?
Boka en Popshop för att poppa livet på kontoret. Vi kan hjälpa er med allt från att modernisera era arbetsprocesser till att utveckla ert kommunikativa ledarskap eller att få team att poppa tillsammans.
Kontakta oss för mer information!
Blogginlägg av Annelie Stenling