Jakten på genombrott
Vad skapar genombrott?
Det här blogginlägget började som ett mejl till David Larsson Heidenblad, forskaren och författaren bakom boken Ta din tid (jag rekommenderar). David är på gång med en ny bok med arbetstiteln ”Gör ett genombrott” och frågade efter reflektioner och idéer på ämnet i sitt nyhetsbrev.
Själv funderar jag rätt mycket på vad det är som driver förändring och skapar genombrott. Grunden i våra Popshop är nästan alltid att få till varaktiga förändringar av något slag: oavsett om det handlar om att kommunicera bättre, etablera nya arbetsprocesser eller arbeta smartare med AI.
Att motivera och tända gnistan till förändring i en workshop är den lätta delen – att få till den varaktiga förändringen efteråt, i det dagliga bruset, är den svåra delen.
Jag har landat i 3 utgångspunkter för hur jag – och Popshop – bäst skapar genombrott. Det är inte ett facit för alla, men kanske väcker det några tankar hos David och er andra:
1. Utgå från drömmar
Motivation som kommer inifrån människor har bäst förutsättningar att få genomslag:
- Som individ behöver du (våga!) utforska dina drömmar och mål.
- Som företag behöver man hitta bolagets varför och utifrån det hitta en väg framåt som kombinerar företagets mål och visioner med de enskilda medarbetarnas drömmar och drivkrafter.
2. Prioritera, planera & producera
Det finns hundratals böcker om konsten att styra upp sitt liv för att nå framgång, men de flesta kokar ner till tre ”enkla” principer: att man prioriterar, planerar och producerar.
- Prioritera – tro inte att du kan göra allt. Oavsett vilken förändring eller vilket genomslag du vill ha behöver man börja med att skära bort sånt som inte ger värde, för att frigöra tid och energi.
- Planera – därefter behövs en plan. Den ska brytas ner i todos, så att du enkelt kan komma igång. Och så att du har något att följa upp mot.
- Producera – slutligen behöver du faktiskt göra det som du planerat in. (Det kan vara lättare sagt än gjort, men det finns många knep!)
Självklart är stegen ovan en grov förenkling, men i princip det allt som behövs för att komma igång med genomförande – och när du väl är igång, då kommer genombrottet, förr eller senare!
3. Kommunicera autentiskt
Till sist, att få genomslag som ledare handlar ofta om att få med sig andra: Att få vänner, medarbetare eller kunder att förstå och dela samma vision, eller för den delen, samma problem.
För mig var kursen The Human Element och Concordance-metoden ett genombrott, där lärde jag mig att lyssna inåt och förmedla det jag känner och tänker på ett autentiskt och omtänksamt sätt till andra. Att vara verkligt autentisk i samtal med andra är mitt bästa verktyg för att få genombrott och driva förändring – och det bästa är att det går att använda i allt från säljmöten till svåra samtal.
Vill du bli bättre på genombrott?
I väntan på Davids nya bok om genombrott gör vi på Popshop vad vi kan för att lotsa företag och individer mot framgång och genomslag.
Läs gärna vidare om våra workshops om att Poppa sina drömmar & mål, om kommunikativt ledarskap och framgångsrik feedback. Eller dyk direkt in i våra workshops om Processer & principer.
Hör av dig om du är nyfiken och har några frågor!
Blogginlägg av Annelie Stenling